Naše škola se snaží v žácích rozvíjet čtenářskou gramotnost a s tím související kritické myšlení. Uvědomujeme si, že čtenářská a pisatelská gramotnost je zásadní pro učení dětí. Moc si přejeme, aby děti vnímaly čtení jako smysluplnou a radostnou činnost. Do hodin proto postupně zavádíme čtenářské dílny a čtenářské lekce. Výhodou tohoto způsobu výuky je, že se do procesu učení aktivně zapojují všechny děti, vzájemně spolupracují a své učení si řídí.
V minulém školním roce jsme zřídili útulné čtenářské koutky na chodbách. Knihy jsou v nich dětem volně dostupné a mohou si je kdykoli zapůjčit. Dbáme na zařazování aktuálních a atraktivních knih, řada titulů z našich chodeb se pyšní různými oceněními. Snažíme se, aby byly knihovničky také ve všech třídách na prvním stupni a v učebnách českého jazyka. Knižní fond obnovujeme i v naší školní knihovně. Čtenářskou kulturu pěstujeme i ve sborovně. Od letošního roku máme „Učitelský čtenářský klub“ – budeme se jednou týdně scházet, společně číst (i knihy určené dětem) a vzájemně se inspirovat.
Vzdělávání je důležité nejen pro děti, ale i jejich učitele. V současné době je pro naše pedagogy asi největší výzvou nový Rámcový vzdělávací program a následně i tvorba nového Školního vzdělávacího programu, jehož nedílnou součástí právě čtenářská a pisatelská gramotnost je. Proto jsme o prázdninách vyslali některé naše vyučující v rámci projektu „Pomáháme školám k úspěchu“ na týdenní letní školu, kde měli možnost se novým vzdělávacím programem zabývat tak, aby byl náš nový Školní vzdělávací program k užitku nejen našim učitelům, ale celé škole. Hlavně našim žákům.
Mgr. Lenka Ratajová